بهترین دارو برای هر مشکل کدام است ؟


بهترین دارو برای روزهای حساسیت :
مشکل :
آلرژی
دارو های در دسترس : دیفن هیدرامین ، سیتیریزین ، لوراتادین ، فگزوفنیدین
بهترین انتخاب : سیتیرزین
دارو های این گروه از خانواده دارو های آنتی هیستامین هستند که باعث کاهش علائم آبریزش فصلی و عطسه می شوند. در میان این گروه از دارو ها سیتیریزین از همه موثر تر عمل می کند و بهتر علائمی را که توسط سیستم ایمنی بدن در واکنش به آلرژن ها ایجاد می شود ، مهار می کند. در ضمن این دارو از بیشتر دارو های این خانواده کمتر ایجاد خواب آلودگی و گیجی می کند.
در میان دارو هایی که تهیه آن ها احتیاج به نسخه ندارد ، سیتیریزین بهترین دارو برای کنترل علائم آلرژی است. اما حواستان باشد در مصرف آن زیاده روی نکنید.
اگر این گروه از دارو ها به شدت شما را خواب آلود می کند لوراتادین را انتخاب کنید که کمترین عارضه را در این مورد ایجاد می کند.


نمی گذارد سرتان از درد بترکد :
مشکل : سر درد
دارو های در دسترس : ایبوپروفن ، استامینوفن ، آسپیرین و ناپروکسن
بهترین انتخاب : ایبوپروفن
تمام دارو هایی که در بالا اشاره شد می توانند به عنوان مسکن و کاهش دهنده درد عمل کنند. اما در میان دارو های ضد التهاب ایبوپروفن از همه سریع تر عمل می کند. اینگونه دارو ها باعث کاهش تولید پروستاگلاندین ها در بدن می شود که این ترکیبات (پروستاگلاندین) می تواند باعث افزایش درد در بدن انسان شود.
ایبوپروفن می تواند 2 علت مهم سردرد در انسان را برطرف کند. اول اسپاسم عضلات گردن و دوم وترم عروق در نواجی شقیقه و گیجگاه.
ایبوپروفن در تسکین هر دردی در انسان موثر تر از استامینوفن عمل می کند. در ضمن ایبوپروفن می تواند در کاهش تب نیز موثر باشد.


اگر سرفه امان شما را بریده :
مشکل :
سرفه و احتقان بینی
دارو های در دسترس : گایافنزین ، دکسترومتورفان ، سودوافردین
بهترین انتخاب : گایافنزین
اگر بلافاصله پس از آشکار شدن اولین علائم ، داروی دکونژستانی مثل سودوافردین بخورید می توانید از ایجاد احتقاق بینی و ترشحات سینوس ها و سرفه متعاقب آن ها جلوگیری کنید. اما اگر احتقاق و سرفه ایجاد شده باشد بهترین دارو گایافنزین است که خلط داخل سینه را رقیق کرده و این گونه دفع آن را راحت تر می کند.
شستشوی بینی و نوشیدن آب هم می تواند ترشحات داخلی شما را رقیق تر کند. هراه این روش با استفاده از گایافنزین سینه شما را صاف تر می کند.
از دارو های مهار کننده سرفه مثل دکسترومتورفان فقط زمانی استفاده کنید که سرفه های خشک امان شما را بریده باشد.


بهترین تسکین برای گلویی که گرفته است :
مشکل : گلو درد
دارو های در دسترس : بنزوکائین ، منتول ، ایبوپروفن
بهترین انتخاب : بنزوکائین ، ایبوپروفن
امروزه آب نبات های تسکیم گلو درد زیادی در دسترس اند ، اما بیشتر آن ها زیادی شیرین هستند ، مواد قندی دارند و اثر بخشی آن ها هم زیاد نیست.
بنزوکائین یک بی حس کننده موضعی است که سیگنال های نرون ها را مهار می کند و قوی تر از منتول است. اسپری های بنزوکائین که در گلو اسپری می شود معمولا قطره ها و آب نبات های این دارو سریع تر عمل می کند.
ایبوپرفون هم التهاب گلو را کاهش می دهد و می تواند باعث کاهش درد و ناراحتی شود.
ترکیب سنتی یک قاشق عسل در چای هم در تسکین گلو درد موثر است. عسل دارای ترکیب ضد میکروبی دارد و به همراه چای گرم ، روند گلو درد را تسریع می بخشد.


خارش پوست 
مشکل : خارش پوست
دارو های در دسترس : کالامین ، هیدروکروتیزون ، پراموکسین ، هیدرو کلراید ، دفین هیدرامین
بهترین انتخاب : کالامین
خارش پوست ناشی از گزش حشرات یا تماس با موادی مثل شاخ و برگ درختان یا لباس های پشمی با آنتی هیستامین ها و پماد های موضعی کورتون بهبود پیدا نمی کند. دارویی که در این حالت موثر است کالامین نام دارد.
ناحیه ای که می خارد بخارانید ، سپس روی آن ناحیه کالامین بزنید ، این دارو حاوی ترکیبات طبیعی است که پوست را خنک و آرام کرده و احساس خارش را برطرف می کند.


آب بهتر از دارو
مشکل : بریدگی کوچک
دارو های در دسترس : هیدروژن پراسکید (آب اکسیژنه) ، نئومایسین ، بتادین (بدین) ، ایزوپروپیل الکل
بهترین انتخاب : هیچکادم
حتی اگر دستتان را با چاقوی مخصوص خرد کردن گوش ببرید ، بهترین کار این است که با صابون معمولی محل بریدگی را کاملا تمیز بشویید ، سپس دست تان را برای مدت زیاد حتی تا 5 دقیقه زیر آب سرد بگیرید ، این بهترین شیوه ای است که مطمئن می شوید محل بریدگی عفونت نخواهد کرد.
استفاده از محلول های آب اکسیژنه ، بتادین و الکل ، به خصوص استفاده چند باره از آن ها می تواند سلول های پوست آسیب دیده را ملتهب کرده و روند بهبود آن ها را کند و طولانی تر کند.


آیا موادی که در عطاری ها فروخته می شوند دارو هستند ؟
هر گونه دارویی که توسط شرکت ها و موسسات دارویی تولید و دارای برچست ادارت بهداشتی و درمانی باشد و اثر بخشی و بی ضرر بودن آن بررسی شده دارو محسوب شده و استفاده از آن ها مجاز می باشد. اما موادی که در عطاری ها و سوپر مارکت ها ارائه می شود و فاقد مهر و شماره استاندارد و نظارت سازمان های بهداشتی و درمانی هستند ، معتبر نمی باشند.


مهمترین نکاتی که باید در مورد دارو ها بدانید :
این ها نکاتی هستند که باید در مورد دارو های در دسترس و بدون احتیاج به نسخه پزشک بدانید.
- دارو ها را بلافاصله پس از پایان تاریخ مصرفشان باید دور انداخت ؟
دارو های مسکن و سرماخوردگی معمولی را می توان حتی تا 1 یا 2 ماه پس از تاریخ انقضا استفاده کرد. زیرا این دارو ها خاصیت خود را از دست نمی دهند. اما در مورد دارو های ضد سرفه و تمامی شربت ها این قانون درست نیست و آن ها را بلافاصله پس از پایان مدت تاریخ مصرفشان باید دور انداخت و از آن ها استفاده نکرد.

- هر قدر یک دارو را بیشتر مصرف کنیم اثر آن بیشتر می شود ؟
دارو های مسکن و ضد التهاب در دسترس مثل استامینوفن ، آسپیرین و ایبوپرفون دارای سقف اثر هستند ، یعنی اگر از مقدار مجاز تجویز شوند هیچ اثر اضافه ای نخواهد داشت. اگر دوز حداکثر یک دارو مشکل شما را برطرف نکرد ، با پزشک خودتان برای استفاده از دارو های دیگر مشورت کنید.

- بهترین محل برای نگهداری دارو ها کجاست ؟
بهتری محل برای نگهداری دارو ها ، کابینت حمام یا دست شویی نیست! هوای گرم و مرطوب حمام و دست شویی باعث می شود دارو ها زود تر فاسد و خراب شوند. ممکن است دارو ها حتی قبل از رسیدن به زمان انقضای مصرف خودشان هم فاسد شوند و ارزش دارویی و اثر بخش خود را از دست بدهند. بهترین کار این است که همه دارو های خود را در محیط های خشک و نه چندان گرم قرار دهید. البته این را هم در نظر بگیرید که هر دارو شرایط نگهداری خاص خودش را دارد. پس منطقی ترین کار این است که در مورد هر دارو بر اساس دستورالعمل درج شده روی جعبه آن عمل کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: